קבלת החזרים כספיים מרשות מקרקעי ישראל, ששולמו עבור שימוש לבית אבות סיעודי

בעקבות הגשת ערעור על שומת רמ"י, שמאי מכריע הפחית את שווי המגרש בכ-2.6 מליון שקלים והקיבוץ קיבל החזר כספי על תשלומים ששולמו לפי הדרישה המקורית של רמ"י

קיבוץ בצפון הארץ עושה שימוש מזה מספר שנים בבית סיעודי לטיפול בקשישים ולאחרונה אושרה במקום תב"ע (תכנית בנין עיר), הקובעת את השטח ביעוד לבית אבות סיעודי ומגדירה את היקף השימוש המותר בו.

בעקבות השימוש בעבר ורצון הקיבוץ לעשות שימוש עתידי במבנה כבית אבות סיעודי, נדרש הקיבוץ לבצע "עסקה" מול רמ"י, ולחתום על הסכם חכירה נפרד למגרש הנ"ל. כמקובל במקרים אלו, רמ"י הוציא שומה ובה נקבע שווי הקרקע בהתאם לשימוש המבוקש.

על פי שומת רמ"י, שווי המגרש לבית אבות הוערך ב-3.92 מיליון שקלים.

עפ"י החלטה 1304 של מועצת מקרקעי ישראל ניתן להגיש השגה על שומת רמ"י. ההשגה נידונה על ידי השמאי המחוזי באגף שומת מקרקעין של משרד המשפטים.

לאחר בחינה מקצועית של שומת רמ"י הוחלט להגיש עליה השגה באמצעות שמאי מקרקעין, במסגרתה נערכה חוות דעת שמאית נגדית, בה הוצג בין השאר תחשיב כלכלי להפעלת בית אבות סיעודי במיקום הספציפי, ע"פ התייחסות למקורות הרווח בשימוש הנ"ל, להוצאות הצפויות בהפעלתו, לעלויות הבניה וכיוצ"ב גורמים המשפיעים על שווי הנכס.

במסגרת ההליך התנהל דיון מקצועי אצל השמאי המחוזי ונערך סיור בנכס נשוא ההשגה.

השמאי המחוזי קיבל את מרבית הטיעונים ובסופו של דבר קבע כי שווי המגרש הינו 1.327 מליון ₪, המהווים הפחתה של כ-66% מהשווי שנקבע על ידי רמ"י. כתוצאה מכך הקיבוץ קיבל החזר כספי משמעותי, על פי כללי רמ"י.

מעבר לסכום שהופחת וכאמור חלקו יושב לקיבוץ, חשוב לדעת כי במקרים בהם גובה ההפחתה עולה על 10% מהדרישה המקורית, זכאי המשיג לקבל בחזרה גם את האגרה ששילם בעת ההשגה.

(*) הכותב הינו שמאי מקרקעין, המתמחה במגזר הכפרי וחבר לשכת שמאי המקרקעין בישראל.