הוגשה הצעה לתיקון חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור, שנועדה לשמור ולהגן על זכויות החקלאים

החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור שחוקק בשנת 2014, קובע הסדרים מיוחדים לתכנון מתחמים מועדפים לדיור ומעניק לוועדה הארצית לתכנון ולבנייה שהוקמה לשם כך, סמכויות מיוחדות המייעלות את תהליך התכנון.

עם זאת, בעקבות החוק והסמכויות שהוא מעניק כאמור, מתאפשרים מצבי קיצון כלפי המגזר החקלאי שבהם נלקחות מיישוב אחד רוב אדמותיו, עד כדי חיסולו כישות חקלאית ועד כדי נישול חקלאים, שבחרו בחירה ערכית בעבודת האדמה, ממקצועם וממשלח היד שבו בחרו.

ההצעה לתיקון החוק, שהוגשה על ידי מספר חברי כנסת, נועדה להגביל את הפגיעה בשטחי חקלאות דבר שיוביל לפגיעה כלכלית חריפה ומשמעותית ביישובים עד כדי שבירת מטה לחמם ומקור פרנסתם של האגודות וחבריהן וכן שינוי הצביון הכפרי של היישובים.

כמו כן, בהיבט המאקרו כלכלי, הפקעת האדמות החקלאיות גורמת כבר היום לפגיעה קשה בשטחי החקלאות שתוביל בוודאות לפגיעה דרמטית בהיקף יכולת הייצור החקלאית והצורך להיענות לקצב גידול האוכלוסייה והצריכה של תוצרת חקלאית מקומית.

לפיכך, התיקון לחוק מציע להגביל את האפשרות להכריז על קרקע חקלאית כמתחם מועדף לדיור, אלא אם כן מתקיימים כל אלה:

  1. הוכח כי נוצל כל השטח העירוני בתחום הרשות העירונית טרם הבנייה על הקרקעות החקלאיות, בין אם אלה נמצאות בתחום הרשות העירונית ובין אם אלה מצויות בתחומי היישובים החקלאיים-כפריים הסמוכים.
  2. נשמרת הזכות למחזיקי הקרקעות להשמיע את טענותיהם.
  3. בהליך הגשת התוכנית הוועדה לקחה בחשבון את עוצמת הפגיעה במחזיקי הקרקע כאמור וכי לפחות 70% מהקרקעות החקלאיות של אגודה שיתופית חקלאית ששטחן נכלל בצו ההכרזה של ייוותרו בייעוד ובשימוש לחקלאות.

כמו כן, מוצע להתנות את הגשת התוכנית בקרקע החקלאית בהסכמתה של הרשות המקומית שבתחומה נכלל שטח התוכנית וכן להגביל את סמכות הוועדה להרחיב את שטח המתחם מעבר לשטח שהוכרז כאשר מדובר כאמור בקרקע חקלאית.

הנ"ל מהווה תמצית בלבד ואיננו משמש כייעוץ מכל סוג. הצעת החוק המלאה מפורסמת באתר הכנסת : הצעת חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה) (תיקון – שמירה על קרקעות חקלאיות), התשע"ח–2017